8 jan. 2012

Matproblemets vara eller inte vara

Just nu - eller för bara nån timme sedan - så kände jag mig som en riktigt ordentligt förvirrad människa...
Varför? Jo, för ett par veckor se'n bestämde jag mig fär att ta tag i mitt tränande igen, det har gått på sparlåga alldeles för länge. Jag anmälde mig till Fitnessfighten, en 30 dagars utmaning med träningsscheman och kostråd. Redan innan så tvivlade och tvekade jag.

"Hur ska jag klara av att äta kolhydrater igen?" var frågan jag ställde mig om och om igen... För det är klart att det ingår sådant i ett träningsupplägg av den sorten. Jag frågade lite och fick rådet/tipset att testa, andra hade fixat det och sedan inte velat tillbaka till LCHF. Men... jag vill inte överge det... protesterade min hjärna.
Samtidigt, skulle jag testa så skulle jag! "Det går nog..."

Första gången jag öppnade upp vad jag skulle äta så stockade det sig i halsen på mig. Jag mådde nästan fysiskt illa. Lättfil, müsli, keso... Räkna kcal... Nääää, jag vill inte!

Då tog jag ett beslut. Jag tränar som de vill, följer det schemat. Det är ändå det som är vinsten för mig, att jag kommer igång. Jag kommer att må bättre av det. Gott nog.
Eftersom det är en tävling så kände jag mig nästan som en svikare. Tänk om jag - mot alla deras principer - får ett kanonresultat denna månaden? Med LCHF. Är jag diskad då? Fast jag blivit smalare, mer vältränad och mår kanon? Hmmmm, har inte vågat fråga.
Dessutom, jag vill ha muskler. Rejäla sådana ;-) Med tyngre vikter så kan jag åstadkomma det, det vet jag. Men... muskler väger mer än fett. Alltså kommer min procentuella viktnedgång inte bli så stor. Slagen på förhand med andra ord.

Jag har grunnat mycket på detta. Det som stört mig mest är när jag läser de andra deltagarnas våndor med att räkna och hinna äta tillräckligt ofta... Jisses. Dit vill inte jag. Däremot vill jag se till att säkert få i mig det just jag behöver för att inte minska i muskelmassa.

Den som söker skall finna... Jag fann Lev starkt. Genast lugnade jag ned mig och började må bättre. Där fanns också recept men de var som mina. Träningen verkar också mer rejäl. Så... jag börjar om. Med mitt vanliga ätande igen (men kryddat med nya rätter) och med tyngre träning.

Följ det i fortsättningen - om du vill - på Volym och Styrka :-)

 , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer är välkomna, skriv en rad eller två!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails