20 feb. 2010

Fläskkotlett med stekt rödkål/blomkålsmos


Det var meningen att vi skulle ätit fläskkotlett igår kväll men sen blev det tacos istället. Det gjorde inget idag när det var dags för lunch. Jag kokte potatis till barnen men visste inte riktigt vad jag skulle greja för tillbehör ill oss. En titt i kylskåpet... hmmm... rödkål? Ja, varför inte? Det är en underskattad kålsort, tycker jag. Den kan mycket väl få komma till tals oftare än till julbordet.

Idag strimlade jag den och stekte i stekgryta. Frågan var vad jag skulle blanda i. Eller skulle jag bara krydda med nåt "spännande", nåt oväntat? Kom på att vi hade lite löksås över. Varför inte blanda i det?
Öppnade burken och slevade över innehållet. Det var bara det att det var inte löksås utan blomkålsmos som också blev över häromdagen. Ett misstag som blev ett lyckokast, riktigt gott, faktiskt.

Kotletterna stekte jag med bara svartpeppar och salt. Sås blev en blandning av crème fraîche, grädde och stark barbequesås, med steksky som ytterligare smaksättare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer är välkomna, skriv en rad eller två!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails