15 nov. 2012

Köttfärs- och grönsakspanna


Tillgångarna

Matplaneringen igår var sisådär, det enda jag bestämt var att det skulle bli något med köttfärs så den var framtagen ur frysen. Numera måste vi stänga in mat som ligger på upptining i micron för att inte småttingarna ska vara och gnaga på det. Katterna, alltså :-)

Pannbiff? Ja, kanske. Kollade klockan och kände av magen. Eftersom jag unnat mig en skogspromenad så hade det tickat iväg en stund. Hmmm...

Det blev en kylskåpsinventering och det jag valde kan du se på bilden. Lök, purjolök, röd och gul paprika, blomkål, aubergine, parmesanost och soltorkade tomater. Funderade på lite olika varianter och beslutade mig för den jag ansåg smidigast.

Blandade en skvätt grädde med salt, peppar och 4-5 skivor hackade soltorkade tomater. Efter det stekte jag alla grönsakerna (utom auberginen) med salt, citronpeppar och vitlök och blandade dem med vätskan, ost och köttfärsen.

Auberginen skar jag upp och täckte botten av den smorda formen med. Strödde över ett lager riven ost. Sedan var det bara att smeta över hela köttfärsgeggan och in i ugnen på 175º. Efter en halvtimme hade jag ute formen för att hälla av överflödig vätska och strö på ytterligare ett lager riven ost, total tid ca 45 minuter.

En grönsallad till det så var måltiden komplett!



Det suddiga resultatet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer är välkomna, skriv en rad eller två!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails