21 maj 2010

Isterband med broccoli- och blomkålsmos
















Isterband är en av mina favoriter, älskar den rökta smaken. Vissa familjemedlemmar är inte alls lika begeistrade så det blir alldeles för sällan. Iofs så har jag gjort sås nån gång som var väldigt uppskattad, inte förrän efteråt berättade jag att det var isterband i :-). Hemsk mamma, va?

Igår blev det i alla fall småländskt. Istället för dillstuvad potatis gjorde jag en variant på blomkålsmos till.
1 blomkålshuvud och 7-8 stora broccolibukettter kokas i saltat vatten. När det fortfarande är lite stadga kvar hälls vattnet av. Klicka i några rejäla smörbitar, ta i ett paket färskost (vitlök blev det denna gången) och 1-2 dl CF. Mixa ihop det till lagom konsistens, krydda med dill, salt och peppar.

Jag gjorde sås till men det är inte nödvändigt. Såsen bestod av grädde, steksky och lite redning. Kryddade även den med dill, salt och peppar.

2 kommentarer:

  1. Broccoli är min absoluta favoritgrönsak - moset kommer jag garanterat att prova, tack för tipset! :)

    SvaraRadera
  2. Det där moset är otroligt gott, men just isterband har jag svårt för..! :)

    SvaraRadera

Kommentarer är välkomna, skriv en rad eller två!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails