10 maj 2015

Köttfärsbiffar lindade med parmaskinka

Kan ni tänka er? Jag har inte lagat mat sedan i augusti 2013!!!
Åtminstone kan man ju tro det när man tittar in här, senaste receptet var från dess. Tiden rusar!
Självklart lagar jag fortfarande mat och idag kände jag att det kan vara läge att lägga upp ett recept :-)

Det har varit en dag som spenderats en hel del vid spisen, det blir ofta så på söndagarna. Jag försöker förbereda så mycket som möjligt inför veckan så allt ska flyta på så smidigt som möjligt vad gäller mathållningen. Matlådor fixas klart och ofta blir det en eller två rätter som förbereds för att kunna värmas när vi kommer hem på kvällarna.

Idag tog jag fram ett stort paket köttfärs ur frysen och sedan fick det ligga till sig lite. Både på bänken - för att tina - och i mitt huvud, för att formas till en idé om vad den skulle användas till.

 
Kylskåpsundersökningen förde med sig parmaskinka, riven ost och timjan och där poppade det fram! Varför inte linda biffarna med skinkan och steka i ugnen? Sagt och gjort. Jag blandade 1 ägg, en skvätt grädde, riven ost, paprikapulver och salt och sedan knådade jag in det i färsen tillsammans med färsk timjan.

 
 
Missade att kolla tiden i ugnen men jag tror det var ca en halvtimme i 175º. Sista stunden på grill för att få extra färg på skinkan.

 

Sås på sky och ett paket färskost med vitlök och örter. Klart att njutas tillsammans med en härlig sallad eller liknande. Lyxade till det med några små bitar av stekt färskpotatis också :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer är välkomna, skriv en rad eller två!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails